Bel mij terug Afspraak planner

Ride Bike in vakblad Tweewieler

In de oktober uitgave van Vakblad Tweewieler staat een interview met Jan Arts van Ride Bike. In de rubriek "Binnenkijken bij" mag ik mij voorstellen en mijn verhaal doen. Auteur Jeroen Rietveld van Fietsmarketeer bezocht Ride Bike. Ik mocht mijn verhaal doen over de keuzes die ik heb gemaakt en waarom ik voor de specialisatie in Santos Custombuilt Bicycles heb gekozen. 

» Schrijf u in voor de RideBike nieuwsbrief!

Binnenkijken bij Ride Bike

Lees hieronder de tekst uit vakblad Tweewieler. 

Auteur: Jeroen Rietvelt

Binnenkijken bij: Ride Bike in Meijel

________________________________________

 

“Één merk maakt mij gelukkig”

 

Van generalist naar specialist. Jan Arts van Ride Bike in Meijel maakte vorig jaar een rigoureuze stap. Maar daar ging wel een heftige historie aan vooraf, zoals hij het zelf zegt. “Ik wilde het ondernemerschap meer vanuit mijn passie gaan uitvoeren”.

 

Tijdens ons gesprek stapt een klant de winkel binnen die vraagt naar een binnenband voor een stadsfiets. Na het afrekenen zegt Jan Arts (40): “Veel mensen in het dorp snappen het niet. ‘Je bent toch fietsenmaker?’ Ik leg ze uit dat ik afwijk, dat ik mij heb gespecialiseerd in Rohloff en Pinion en dat ik geen kinderfietsen en stadsfietsen meer verkoop. En dat ik geen onderdelen daarvoor heb, behalve de reguliere. Je moet niet vergeten dat ik de enige fietsenwinkel in het dorp ben, dat is weleens lastig.” Toch vindt Arts het moeilijk om mensen langs te zien fietsen met een andere spatbordsticker achterop. “Maar ik haal nu gelukkig veel voldoening uit andere zaken.”

 

Fietsen is altijd z’n hobby geweest, vertelt Arts. “Ik vind het materiaal interessant en volg de ontwikkelingen op de voet. In plaats van schoolboeken nam ik vroeger al fietstijdschriften in m’n tas mee naar school.” Vanuit z’n fietshobby startte hij per toeval als verkoper in een rijwielzaak. Na wat omzwervingen in de logistiek en sales ging hij terug naar de winkelvloer. “Ik wilde met het product en klanten bezig zijn. Maar… na twee jaar daar gewerkt te hebben begon m’n ondernemersbloed te kriebelen.”

 

Zwemmen zonder koers

Arts maakte een ondernemersplan en ging naar de Eurobike om mensen te spreken. Iemand attendeerde hem erop dat in zijn dorp de ondernemers van de fietsenwinkel wilden stoppen. Hij zei: ‘Waarom ga je niet naar hun toe?’. Maar zijn plan was eigenlijk om zich te richten op racefietsen en mountainbikes, met een werkplaats erbij. Toch benaderde hij de ondernemers en werd enthousiast gemaakt om de winkel over te nemen. “Het waren ondernemers die vanwege hun leeftijd en gezondheid een overnamekandidaat zochten”. De overname werd een moeizaam traject. Er werd bemiddeld door een inkooporganisatie die als adviseur optradt. Achteraf bezien had ik, omdat het voorjaar was, beter voor een klein salaris kunnen meewerken en pas later in dat jaar de winkel overnemen. Zo had ik een kijkje in de keuken kunnen nemen en het bedrijf beter leren kennen. Maar ik nam de winkel in april toch al over. Ik was veel te naïef geweest. Bovendien kon de aansluiting bij de retailformule ineens niet doorgaan door interne problemen bij Twico. Hierdoor kon ik op geen enkele ondersteuning rekenen.” Over die periode zegt hij: “Ik was aan het zwemmen zonder een koers. Het was een heftige periode.”

 

Met een winkel van 400 vierkante meter en opkomende prijsdruk van online aanbieders wrong het aan alle kanten. “Ik had eerst een monteur op uitzendbasis, maar daarvan waren de kosten te hoog en het rendement te laag.” Later nam hij alsnog een monteur aan. “Ik stond toen te werken om de huur en de kosten van de monteur te betalen. Ik heb veel doorzettingsvermogen gehad en ging nadenken. Het moest anders, ik wilde bezig zijn met ondernemerschap vanuit mijn passie voor fietsen gecombineerd met duurzame kwaliteitsproducten. Toen mijn monteur voor het seizoen voor een andere baan koos, besloot ik na acht jaar om harde keuzes te maken.” Arts besloot verder te gaan zonder personeel, een kleiner pand te betrekken en om zich te gaan specialiseren. Hij vond winkelruimte van 100 vierkante meter in het dorp en nam afscheid van alle merken, behalve van Santos.

 

Bewuste keuze voor Santos

“In de winkel waar ik vroeger als verkoper werkte, werkte ik al met Santos. Robbert Rutgrink, de eigenaar van Santos, zei toen al: ‘Als je ooit voor jezelf gaat beginnen dan word je Santos-dealer.’ Het zijn kwaliteitsfietsen en het is vooral een fijn bedrijf. Ik ben nu weliswaar zelfstandig, maar het voelt alsof ik met collega’s werk. Bij Santos ken ik iedereen persoonlijk. En Robbert is iemand die tussen de mensen staat. De avond voor mijn verhuizing nam hij nog contact met mij op. En ze vragen om mijn mening. Ik zag in mijn vorige winkel al dat trekking potentie had. Er zijn bovendien al veel race- en mountainbikewinkels. Je moet keuzes maken, je kunt niet overal goed in zijn. En natuurlijk repareer ik mountainbikes, maar dan wel met een Rohloff-, Pinion- of een riemaandrijving. Mijn specialisme is daarbij leidend. Bovendien zit ik in een goede regio met steden als Weert, Roermond en Eindhoven in de buurt. En De Peel is een prachtige fietsomgeving.”

 

 

Kopen is een proces

“In het verleden stoorde ik mij aan de kwaliteit van afmontage van bepaalde fietsen. Mijn lat ligt hoger. Bij een Santos-rijder gaat het ook om bewustzijn, om duurzaamheid. Het zijn specifieke klanten. Ze weten wat ze willen, maar ze hebben ook nog veel vragen. Het kopen van een Santos is een proces.” Veel Santos-klanten waren positief verrast door zijn keuze om met alleen dit merk verder te gaan. In de oude winkel was het een klein deel van de omzet, maar wel het deel waar het rendement op zat. “Maar, de winkel moet niet te strak zijn. Het ambachtelijke waarderen ze. Klanten komen binnen voor informatie, niet alleen om een Santos te kopen. Ze komen nu ook voor Ride Bike. Na zo’n gesprek probeer ik hun gegevens te krijgen, als ze die geven dan weet je dat het serieus is. Ik ben eigenlijk hun personal shopper. Mijn klanten gebruiken hun fiets anders. Fietsen is voor hun geluk, ontspanning en vrijheid.” Trots vertelt hij over de vele appjes en foto’s die hij ontvangt vanaf verschillende locaties. De foto’s krijgen een plaats op de Ride Bike Adventure Wall. “Laatst appte een klant dat hij voor het eerst meer dan 100 kilometer had gefietst en hoe goed zijn fiets beviel. Fantastisch toch? Da’s ook een verschil met vroeger: je verkocht een fiets en je zag deze niet terug tot er iets kapot was. Nu komen klanten veel eerder langs voor preventief onderhoud of bij slijtage.”

 

Proefrit als beste verkoopargument

“Ik was mij ervan bewust dat door mijn keuze voor Santos ik een gedeelte van mijn autonomie op zou geven. Maar ik ben overtuigd van hun producten, kwaliteit en de rijeigenschappen. Alle fietsen in de winkel zijn demofietsen en de omgeving is heel mooi. De collectie heeft geen modeljaren en modellen lopen lang door. Elke fiets wordt uniek gebouwd naar wens van de klant. Het is mijn beste verkoopargument: ‘Stap maar op de fiets en ga maar fietsen’. Vaak vertellen ze dat ze nu een fiets hebben die lichter is, maar zwaarder fietst. Zelfs als ik gewicht in de tassen erbij stop, om te ervaren hoe de fiets rijdt met bepakking.” Arts ziet dan ook nog veel kansen liggen. “Er is een categorie mensen die op een andere manier vakantie wil beleven. Met de fiets in plaats van vliegen. Het hoeft ook niet meteen een wereldreis te zijn, Nederland is ook mooi. Ik ben aan het nadenken hoe je in contact kunt komen met deze potentiele klanten. En in het onderhoud zit uiteraard ook een verdienmodel.”

 

Tot slot: een kwart van de oppervlakte van de oude winkel. De keuze voor één merk. En geen mensen meer in dienst. Wat levert zo’n radicale keuze financieel op? Ook daarin is Arts heel open. “Mijn winkelkosten liggen nu veel lager, mijn omzet is lager, maar het rendement is beter. Vergeet niet dat ik al 9 jaar met Santos aan het bouwen ben. Dat heeft geresulteerd in een trouwe bestaande klantenkring die ik nog steeds verder uitbouw”. Hij plaats daarbij wel een kanttekening: “Als je zo’n keuze maakt, dan moet je wel de passie ervoor hebben. En als je keuzes maakt, dan moet je ook durven doorverwijzen.”

________________________________________

 

Winkel : Ride Bike

Vestigingsplaats : Meijel

Ondernemer/bedrijfsleider : Jan Arts

Winkeloppervlakte : 100 m2

Aantal medewerkers : geen

Locatie : rand dorpscentrum

URL : www.ridebike.nl

 


Catalogus: Download catalogus

« terug naar nieuws overzicht