Bel mij terug Afspraak planner

Klant aan het woord

Regelmatig vraag ik aan een Ride Bike klant hoe zijn Santos bevalt en hoe de ervaringen zijn. Onlangs ontving ik een uitgebreide reactie met verslag en ervaringen van Wim met zijn Custombuilt Santos. Dit uitgebreide verslag wil ik graag delen!

» Schrijf u in voor de RideBike nieuwsbrief!

De Santos van Wim

1 jaar Santos-rijder.

 

Een jaar geleden kocht ik een fiets bij Jan ofwel een Santos bij Ride-Bike.

Jan vroeg mij onlangs of ik mijn ervaringen in dat afgelopen jaar eens wilde beschrijven.

Bij een dergelijk verzoek komt al gauw de vraag naar boven of verwachtingen zijn waargemaakt(?)

Feit is dat de initiële investering in een Santos vele malen hoger ligt dan bij een gemiddelde andere (vergelijkbare??) fiets. Wat je daarvoor terugkrijgt is wellicht prima economisch te kwantificeren maar zo ingewikkeld wil ik het niet maken. Ik toets alleen aan mijn gevoel; zou ik vandaag weer hetzelfde doen? En dan is mijn antwoord; Ja, ben er nog steeds heel blij mee.

Ruim een jaar geleden ging ik op zoek naar een alleskunner onder de fietsen. Ik was eindelijk zo ver dat ik niet altijd en overal op een “topprestatie” gericht hoefde te zijn. Dit heeft zón beetje 50 jaar geduurd maar nu was ik toch ook zo ver dat ik me puur op plezier kon richten.

Dat betekende overigens niet dat ik met vrijblijvende verwachtingen een nieuwe fiets ging samenstellen. De belangrijkste criteria waren voor mij;

Onderhoudsvrij- hoge stabiliteit (ook met extra bagage) maar toch voldoende dynamisch in het terrein- goede (naaf) verlichting- in slechte weersomstandigheden toch redelijk schoon blijven – mogelijkheid tot montage van voor-en achter dragers – snel op weg en in het terrein en toch comfortabel bij “familie-ritjes”.

Hierop terugkijkend kan ik niet anders concluderen dan dat we aardig geslaagd zijn om tot een dergelijk ontwerp te komen. Jan was ook erg betrokken om de gewenste onderdelen bijeen te zoeken en mee te denken in mijn wensen. Ik heb op verschillende fietsen kunnen testrijden. Ook dat was erg behulpzaam. Natuurlijk heb ik compromissen moeten sluiten, en zou ik bepaalde detailkeuzes nu anders maken.

Grootste theoretische nadeel is het gewicht van de fiets. Daar merk ik bij het fietsen overigens vrij weinig van. Alleen het optillen van de fiets moet ik niet te achteloos doen.

Erg blij ben ik met de pasvorm van het frame. Dat is geen vanzelfsprekendheid met mijn lengte van bijna 2 meter. Een groter frame is niet meteen een passend frame. Het toont wendbaar in het veld en super strak in de afdaling. Ik heb precies dat gekregen wat ik wilde.

De draaishifter waar ik voor gekozen heb (ik was vroeger dol op mijn Gripshifters op mijn ATB) blijkt een mindere keuze in combinatie met het dropbar-stuur. Meestal moet ik mijn rechterhand van de buitenkant van het stuur verplaatsen naar de binnenkant van het stuur om te schakelen. Geen probleem bij een rustig toertje, wel als je in het veld snel moet schakelen of in een bergachtige omgeving zit. Was natuurlijk te bedenken maar ik besloot pas op het laatste moment om toch het aanvankelijk gekozen stuur te vervangen door een drop-bar en dacht niet aan de shifter(s).

 

Het afgelopen jaar heb ik nog wat extra zaken aan mijn fiets laten toevoegen die vroeger als “vloeken in de kerk” te boek stonden; een standaard (verrekte handig !) en zelfs een klein spiegeltje. Een bel had ik al bij aanschaf laten monteren. Allemaal zaken die erg prettig zijn als je je “topsport-ego” een beetje achter je hebt kunnen laten…

Ik heb het eerste jaar ongeveer 5000 km( Vooral offroad ) met de fiets gereden. Het gevoel wat daar vooral bij overheerste is dat geen enkel parcours een obstakel kan vormen. Het gevoel wat ik ook heb als ik mijn regenkleding draag; onkwetsbaarheid. Lekker hoor.

Een hele fijne fiets die ik bij een fijn adres heb gekocht.

Hier ga ik nog veel plezier aan beleven.

 

« terug naar nieuws overzicht